Archief

CORONASCHRIJFWEDSTRIJD

In een tijd waarin afstand en mondkapjes ons dagelijkse leven bepalen én beperken, is het misschien wel belangrijker dan ooit er (samen) voor te waken dat onze creatieve geest niet aan ruimte inboet. En een samenleving te creëren waarin liefde, optimisme en hoop op betere tijden de drijvende krachten zijn.

Om die reden nodigden Salon Remunj en het Roermonds Literair Broederschap iedereen uit om mee te doen aan een CoronaSchrijfwedstrijd, met teksten van maximaal 350 woorden, handelend over de coronacrisis. In totaal waren er maar liefst 44 inzendingen, waarbij alle genres (van gedichten en verhalen tot liedteksten) vertegenwoordigd waren. Bovendien was de kwaliteit van de inzendingen boven verwachting.

De jury, die bestond uit Danny Danker, Ton van Reen en Jacques Graus kwam tot de volgende uitslag:

1e Prijs (300 euro): 

 PAUL CAQUELEIN met 'ONTMOETING MET GOD'
 
Hans zag in de verte een vreemd weldadig licht. Onweerstaanbaar en mysterieus. Na een lange wandeling kwam hij bij een gouden poort. ‘Ooh, u bent Hans uit Nederweert’, sprak een grijsaard met imposante baard. ‘Jazeker en wie bent u als ik vragen mag?’ ‘Ik ben Petrus en ik doe de incheck voor de hemel. Ik zie, u bent aan corona overleden. U bent echt niet de enige en u zult merken dat het hier best gezellig is.’ ‘Alle Jezus nog aan toe, ben ik dan dood meneer Petrus?’ ‘Ja, zo zou u het kunnen noemen, maar troost u, iedereen komt ’n keer aan de beurt al loopt ’t nu met de corona wel storm. Goed nieuws, ik zie op mijn scherm dat u linea recta naar de hemel mag.’ Plotseling werd Hans omringd door twee bloedmooie engelen die hem verleidelijk aankeken. Dood zijn is toch zo gek nog niet, dacht Hans. ‘U boft vandaag’, zei Petrus. ‘Iedere 1000e nieuwe bewoner mag persoonlijk een praatje maken met de Heer.’
Even later ontmoette hij God die druk bezig was in zijn laboratorium. Joviaal gaf hij Hans een hand. ‘Ja, in dit laboratorium maken we DNA, de levensbasis voor duizenden planeten waaronder jullie aarde.’ ‘Maar God’, vroeg Hans, ‘hoe komt dan in godsnaam dat DNA misbaksel covid-19 op aarde?’ God antwoordde: ‘Tja, foutje van onze afdeling experimentele genetica. Een paar engelen die dringend naar jullie planeet moesten, hebben het per abuis meegenomen. Heel vervelend allemaal, maar de slachtoffers krijgen bij mij wel een eeuwige VIP behandeling.’ ‘Kon u dan, almachtig als u bent, niet ingrijpen?’ ‘Nee Hans, als ik daar aan begin is het einde zoek; jullie hebben er zelf een zootje van gemaakt door met zoveel mensen en dieren op een kluitje te gaan wonen. Eigen schuld. Hopelijk leren jullie hiervan. Excuseer mij, ik heb nog veel te doen vandaag, want Schepper zijn geeft heel wat verplichtingen. Tot ziens Hans en veel plezier gewenst.’
Een fel licht verblindde hem. ‘U hebt geluk gehad’, sprak een man gehuld in een witte jas. ‘Uw longen zijn schoon, u mag naar huis.’
 
2e Prijs (200 euro):
 
Mella Klaessen met 'Äöverkantj '
 
Wie kense ‘t verzinne
Waem haaj dit väörzeen
Omdat ich van dich haoj
Moog ich dich noe neet zeen
Oneindig lang mer wachte
Väör onbekende tied
T jäökt mich hie van benne
Miene wilskrach bienao kwiet
Want kop op, bun neet zoea somber
En haoj nog effe vol
Gaeve mich gin gooje mood
En klinke laeg en hol
Waas d’r mer een moor
Die ich kepot kos houwe met een hamer
Ich ramde mich d’r door
Den klom ich äöver de prikkeldraod
Vol sjraome vol met blood
Taege baeterweite in en gooje raod
Gin oetzig gin bewaeging
Krampachtig in spagaat
T haet gènne zin om stil te blieve sjtaon
Omdat zoeaget neet baatj
Mer Kop op, bun neet zoea somber
En zet nog effe door
Huur ich amper van zoea wied eweg
En klinke wrang en zoor
Ich blief zitte hoea ich zit
Aafgezunjerd en allein
Met mien gezondj verstand jop 1,5 maeter
Wach ich noe mer aaf
Raap ich mich weer bie-ein
Mer soms den dink zich, is dit echt waal baeter
Waas d’r mer een moor
Die ich kepot kos houwe met een hamer
Ich ramde mich d’r door
Den klom ich äöver de prikkeldraod
Vol sjraome vol met blood
Taege baeterweite in en gooje raod
Deej ich net of ich niks wos
Miene kop deep in t zandj
En den rende ich zoea snel as ich mer kos
nao d'n äöverkantj
***
 
3e Prijs (100 euro):
 
Annette Akkerman met 'Een ommetje'
 
Trea schuifelt door de verlaten gang. Ze loopt tot de deur zonder iemand tegen te komen. De deur gaat vanzelf open. Het lijkt wel het begin van een sprookje en ze heeft niet eens een spreuk hoeven te zeggen. Ze heeft zin in een ommetje. Dat is goed voor haar benen. Ze duwt de rollator door de deur. Ze wil naar het parkje, waar ze altijd komt met haar hondje Pip. Trea kijkt even om zich heen. Is ze nu Pip vergeten? Ze draait zich om, om hem te halen. Ze wacht tot de deur vanzelf opengaat. Er gebeurt niets. Er hangt een briefje op: ‘Geen toegang voor bezoek vanwege de Coronacrisis’. Vreemd, ze wil toch helemaal bij niemand op bezoek.
Het parkje is niet ver. De lucht ruikt zo heerlijk fris. Daarbinnen stinkt het naar oude mensen. Ze gaat op een bankje zitten, want ze is moe. Er staan madeliefjes in het gras. Vroeger maakte ze altijd kransen met Elsa. Ze heeft haar al een tijdje niet meer gezien. Normaal komt Elsa elke zaterdag om krullen te zetten. Er zal toch niets met Elsa zijn?
Wat is het toch stil in het park. Er komt een man met een grote hond de hoek om. Veel groter dan Pip. Ze mist Pip sinds hij dood is. De man komt op haar af. Gelukkig blijft hij op een afstandje staan met zijn grote hond.
‘Mevrouw, wat doet u hier? U mag hier helemaal niet zijn.’
‘Waarom niet? U bent er toch ook.’
‘Alleen even mijn hond uitlaten.’
‘Ik heb ook een hond,’ liegt ze.
De man kijkt om zich heen.
‘U kunt echt beter thuisblijven. U zit in een risicogroep.’
‘U durft! Ik ben helemaal geen risico. Ik heb mijn hele leven nog nooit iemand kwaad gedaan.’
De man heeft zich van haar afgekeerd en wenkt een agent, die in de verte loopt.
Trea zit in een politieauto. Ze schaamt zich zo en hoopt dat niemand haar ziet. De agent vraagt waar ze woont. Ze haalt haar schouders op. Ze is bang.
Was Pip maar bij haar…
 
Deze wedstrijd smaakt naar meer. Wie weet nog eens in het  komend voorjaar, na de coronapandemie?
 
Op ZONDAG 19 JANUARI houdt Salon Remunj een DIALEKSALON met als thema VRIEHEID! Een viertal dichters uit PLATBOOK 22 komen deze vrijheid ten gehore brengen. Dit zijn Wim Kallen, Toos Schoenmakers, Annie Schreuders-Derks en Paul Weelen. Pierre Bakkes neemt de vrijheid om hier een eigenwijze column aan vooraf te laten gaan.
Als beeldend kunstenaar is Marleen Hansen uit Sint Odiliënberg uitgenodigd, die met haar vrije vormen emoties vangt! En voor de (even vrije) geluiden zorgt Hans Emmen uit Maastricht, die voor deze gelegenheid begeleid wordt door gambiste Hildegard Moonen.
 
Column: Pierre Bakkes.
Neerlandicus en oud-streektaalfunctionaris Pierre Bakkes, gepromoveerd op het dialect van zijn geboorteplaats Montfort, zal zijn licht laten schijnen op dit thema.
 
Auteurs: Platbook 22.
Platbook is een reeks bloemlezingen in het Limburgs, uitgegeven door Uitgeverij TIC in opdracht van Bureau Streektaal, Huis voor de Kunsten, Raod veur ‘t Limburgs, Veldeke en Stichting LiLiLi.
Wim Kallen uit Sittard, Toos Schoenmakers uit Vlodrop, Annie Schreuders-Derks uit Susteren en redacteur Paul Weelen dragen voor uit hun werk.
 
Beeldend kunstenaar: Marleen Hansen.
Kunstenares Marleen Hansen vangt emoties. Haar belangstelling voor de mens ziet de toeschouwer terug in haar werk. Het gaat om ontmoetingen. Wat haar raakt moet zij vastleggen op het doek. Het doek moet gaan leven, net als de huid van de ouder wordende mens. Om een goed beeld te krijgen van haar werk kunt u haar doorlopende exposities in Galerie TriVidha bezoeken in Sint Odiliënberg.
 
Muziek:  Hans Emmen & Hildegard Moonen.
Hans Emmen uit Maastricht nam met zijn ‘Hans Emmen Trio’ al menig CD op. Zijn liedjes zijn een mengeling van tekstuele vondsten, humoristische verhalen en muzikale hoogstandjes. Hij won het ‘Mooi Limburgs Muziek Festival’ en kreeg een onderscheiding van de ‘Nach van ’t Limburgse leed’ voor zijn eigenzinnige muziek. Zijn liedjes worden ook uitgevoerd door tal van andere artiesten. Tijdens deze Salon zal hij worden begeleid door de gambiste
Hildegard Moonen. Hildegard studeerde Docerend Musicus aan het conservatorium van Maastricht. Ze is zelfstandig musicus en woont eveneens in Maastricht.
Gun uzelf de vrijheid om van deze bijzondere middag te komen meegenieten.

Seizoen 2018 - 2019


23 september 2018
Thema: StormSalon





Columnist:   Petra Quaedvlieg
Literaire gast:   May Peters
Muzikale omlijsting:   May Peters, Javier Plaza, Thomas Deble
Kalle mit:   Peter Donders
   
Persbericht:  klik hier

 

naar index archief